خشونت ؟؟

منشا خشونت

مدار خوش یُمن است، خشونت شوم . پیامبر اکرم (ص)

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

خشونت از دیدگاه روان شناسی

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۵:۳۰ ب.ظ

آیا خشونت همان خشم است؟

"خشونت ازدیدگاه روان شناسی یعنی ناتوانی در کنترل خشم.بنابراین برخلاف آن که برخی خشونت را نشانه قدرت می دانند،نمایانگر ضعف و درماندگی فرد درمقابله با مشکلات و کنترل خود است و بدیهی است کسی که ازکنترل حالات خود ناتوان است، فرد قدرتمند و موفقی در زندگی نخواهد بود.

 خشونت شیوه بروز خشم متفاوت است و آموختنی است.

خشونت از دیدگاه روان شناسی یعنی ناتوانی در کنترل خشم. بنابراین برخلاف آن که برخی خشونت را نشانه قدرت می دانند، نمایانگر ضعف و درماندگی فرد در مقابله با مشکلات  و کنترل خود است و بدیهی است کسی که از کنترل حالات خود ناتوان است، فرد قدرتمند و موفقی در زندگی نخواهد بود.

 خشونت شیوه بروز خشم متفاوت است و آموختنی است.

  زندگی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی همیشه با مشکلات گوناگونی همراه است و خشونت نه تنها روش سنجیده ای برای کاهش آنها نیست بلکه دشواری های دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد و این را تجربه افراد بی شماری در طول زمان های زیاد و در مکان های مختلف، نشان داده است.

  خشم از جمله هیجان هایی است که به طور طبیعی و ذاتی در همه افراد با تفاوت هایی وجود دارد و انسان در طول زندگی خود می آموزد و یا باید بیاموزد که هیجان هایش را تحت کنترل خود درآورد و در سطح متعادل نگاه دارد.

 ازجمله عواملی که سبب افزایش خشونت در همه افراد به ویژه در نوجوانان می شود، باورهای نادرستی است که در مورد علت و چگونگی خشم وجود دارد و برخی آن را پدیده ای ذاتی و طبیعی بخصوص برای مردان می دانند. در حالی که خشونت نه طبیعی است و نه غیرقابل کنترل. خشونت با خشم متفاوت است. خشونت شیوه بروز خشم متفاوت است و آموختنی است. اگر از دوران کودکی راه های درست بیان و ابراز هیجانات را بیاموزیم که بیشتر از راه الگوپذیری و همانندسازی انجام می گیرد. مطمئناً از بروز خشونت پیشگیری کرده ایم.تفاوت های جنسیتی در خشونت نقشی ندارند. اگر مردان خشونت بیشتری از خود نشان می دهند، یاد گرفته اند که چنین باشند نه این که ذاتاً خشونت بیشتری دارند. باور نادرست دیگری که در مورد خشونت  وجود دارد این است که گروهی فکر می کنند نوجوانی به طور طبیعی، دوران خشم و پرخاشگری  است. درست است که تغییرات جسمی، عاطفی و روانی در دوران نوجوانی  سطح هیجانات را افزایش می دهد و نوجوانان بیشتر احساسی عمل می کنند، اما به معنای آن نیست که نوجوانی با خشونت پیوند ناگسستی دارد."

منبع : نقل قول از دکتر فاطمه قاسم زاده – روانپزشک

نظرات  (۱)

سلام.ممنون از پست زیبایتان.سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی