خشونت ؟؟

منشا خشونت

مدار خوش یُمن است، خشونت شوم . پیامبر اکرم (ص)

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

معرفی کتاب

جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۱ ب.ظ

                 معرفی کتاب – خشونت خانوادگی: زنان کتک خورده 

کتاب “خشونت خانوادگی: زنان کتک خورده” توسط شهلا اعزازی تالیف شده است. شهلا اعزازی که دکترای خود را از دانشگاه وین اتریش دریافت کرده، پژوهشگر، جامعه‌شناس، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد دانشگاه در رشته‌هایی نظیر جامعه‌شناسی و مطالعات زنان است.

کتاب فوق الذکر، دربرگیرنده‌ی نتایج یک پژوهش کیفی درباره‌ی ۵۳ زن مراجعه کننده برای مشاوره به مراکز مشاوره‌ی خانواده در تهران طی تیرماه ۱۳۷۶ تا پایان دی‌ماه همان سال، و شامل سه بخش است. بخش اول خواننده را با خشونت خانوادگی و اهمیت فردی و اجتماعی آن آشنا می‌کند. بخش دوم به بررسی دیدگاه‌های نظری جامعه‌شناسان گوناگون در رابطه با خشونت خانوادگی اختصاص دارد و بخش سوم مربوط به نتایج به‌دست آمده از پژوهشی است که از طریق مصاحبه‌های خصوصی حاصل شده است.

نویسنده در رابطه با چرایی انتخاب اصطلاح “خشونت خانوادگی” در این کتاب می‌نویسد: “عنوان خشونت خانوادگی مربوط به خشونت‌هایی است که معمولاً توسط یکی از اعضای خانواده (معمولاً مردان) نسبت به سایر اعضای خانواده‌ انجام می‌شود که این پدیده توسط دیدگاه‌های گوناگون به نام‌های مختلفی اعم از خشونت خانوادگی، خشونت زناشویی، زن‌آزاری، کتک زدن زنان و کودک‌آزاری نام‌گذاری شده است. ما در این کتاب از اصطلاح رایج خشونت خانوادگی استفاده خواهیم کرد؛ زیرا هدف از خشونت تاکید بر خشونت خانوادگی و ویژگی‌های آن و خصوصیت‌های آن و تاثیر خشونت بر زندگی اجتماعی می‌باشد.”

دکتر شهلا اعزازی می‌نویسد: “خشونت خانوادگی تحت تاثیر خشونت اجتماعی است؛ یعنی وقتی ساختار جامعه خشن است، خانواده هم که یکی از نهادهای جامعه است، بازتابی از ساختار خشن جامعه را نشان خواهد داد که منشاء آن یا قانون یا آداب و رسومی حفظ شده است. خشونت خانوادگی به جامعه بر می‌گردد و از سوی دیگری خشونت خانوادگی، هنجارهای خشن را در جامعه تقویت می‌کند؛ یعنی یک دایره‌ای می‌شود که دائماً همدیگر را تقویت می‌کنند و جامعه خشن‌تر می‌شود. بچه‌ای که در خانواده فقط یاد گرفته که با کتک راه حل مسائل را پیدا کند، در جامعه هم با اولین برخورد، به کتک‌کاری و زد و خورد توسل می‌جوید و در این صورت قباحت خشونت از بین می‌رود و نه فقط در خیابان کتک‌کاری می‌کند، بلکه در خانه‌اش هم آن را تکرار می‌کند… نمی‌توانیم بگوییم این مرد زنش را زد و تمام شد؛ آن بچه‌ای که در گوشه‌ای ایستاده و کتک نخورده، فردا در جامعه هم مردم را می‌زند، هم بچه‌ی خودش را می‌زند و هم زنش را. به همین دلیل بنده در برخورد با خشونت هیچ وقت به مشخصه نمی‌گویم که این آقا یا این خانم را بیاورید تا ارشادش کنیم. ما باید از دولت بخواهیم که آرامش را ترویج کند. دخالت دولت و نهادهای دولتی بسیار مهم است؛ یعنی دولت باید یک سری تجدید نظر در قوانین بنماید، به خصوص قوانین حمایتی از قربانی”.

هرچند این کتاب همان طور که گفته شد بر اساس نتایج یک پژوهش در سال ۱۳۷۶، نوشته شده و طبیعتاً طی دو دهه تغییرات زیادی در آمار و ارقام رخ داده است اما به دلیل کمبود پژوهش‌های مستقل در ایران، “خشونت خانوادگی: زنان کتک خورده” از منابع ارزشمندی است که در زمینه‌ی خشونت علیه زنان وجود دارد و هم‌چنان می‌تواند مورد استفاده‌ی علاقه‌مندان قرار د

نام کتاب: خشونت خانگی: زنان کتک خورده

نویسنده: شهلا اعزازی

ناشر: سالی

تاریخ نشر: تهران – اسفندماه ۱۳۸۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی